6.4 C
Pristina
Friday, April 19, 2024

Njerzimi numër apo kapital social? – Dr.Kujtim Kasami

Më të lexuarat

Shkruan: Dr.Kujtim Kasami

 

Kapitali social

Teoria e kapitalit social pretendon se marrëdhëniet sociale janë burime që mund të çojnë në zhvillimin dhe akumulimin e kapitalit njerëzor. Për shembull, një mjedis i qëndrueshëm familjar mund të mbështesë arritjet arsimore dhe të mbështesë zhvillimin e aftësive dhe kredencialeve shumë të vlerësuara dhe të shpërblyera. Në terma evolucionare, kapitali social mund të përkufizohet si çdo tipar i një marrëdhënieje shoqërore që sjell përfitime riprodhuese. Sipas Savage dhe Kanazawa (2002, 2004), njerëzit kanë evoluar preferencat për shoqërinë në përgjithësi, dhe preferencat specifike për sinjalet që sinjalizojnë nivele më të larta të kapitalit social. Meqenëse preferencat e evoluara për lloje të caktuara të marrëdhënieve shoqërore duhet të ishin përzgjedhur, mund të presim të vëzhgojmë dallimet gjinore që pasqyrojnë ndarjen e punës në shoqëritë e ushqimit. Për shembull, nga femrat mund të pritet që të vlerësojnë dhe të marrin kënaqësi emocionale nga anëtarësimi në rrjete të vogla sociale që përfshijnë marrëdhënie të ngushta personale të ndërtuara nga lidhje të forta sociale. Këto lloj marrëdhëniesh do të ishin veçanërisht përshtatëse për gratë duke ofruar ndihmë në kërkimin e ushqimit dhe kujdesin për fëmijët. Meshkujt pritet të përfitojnë më shumë nga anëtarësimi në rrjete më të mëdha sociale të ndërtuara nga lidhjet e dobëta që do të përbënin grupe gjuetie, parti politike dhe aleanca luftarake. Meshkujt do të përfitonin veçanërisht nga format e kapitalit social që do të jepnin burime dhe status social.

Savage dhe Kanazawa (2002) pretendojnë se riformulimi i shpjegimeve sociologjike të krimit në termat e teorisë evolucionare mund të sigurojë njohuri të reja rreth pengesave ndaj krimit. Në mënyrë të veçantë, teoritë e zgjedhjes dhe kontrollit social, teoritë e devijimit kulturor dhe teoritë e tendosjes sugjerojnë të gjitha se kërcënimi i humbjes së lidhjeve shoqërore mund të jetë një frenues i fuqishëm i sjelljes devijuese ose kriminale. Teoria evolucionare fton parashikimet se lidhjet dhe marrëdhëniet shoqërore që ishin më të lidhura me suksesin riprodhues, kanë gjasa veçanërisht të prodhojnë një efekt parandalues ​​kundër devijimit dhe krimit. Për gratë, sjellja që do të rrezikonte marrëdhëniet e ngushta personale do të ishte veçanërisht e kushtueshme, kështu që kërcënimi i humbjes së atyre marrëdhënieve do ta pengonte një sjellje të tillë. Për burrat, kapitali social që jep burime materiale dhe status social është veçanërisht i vlefshëm dhe kërcënimi i humbjes së këtyre burimeve ka të ngjarë të pengojë sjelljen devijuese ose kriminale. Ky lloj arsyetimi është në përputhje me gjetjet empirike që dokumentojnë ndjeshmërinë e mashkullit ndaj humbjes ose degradimit të statusit. (Richard Machalek, Michael W. Martin, in International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences (Second Edition), 2015)

Lufta dhe numrat

Numri absolut i vdekjeve nga lufta ka rënë që nga viti 1945.

Numri absolut i vdekjeve nga lufta ka qenë në rënie që nga viti 1946. Në disa vite në epokën e hershme të pasluftës, rreth gjysmë milioni njerëz vdiqën nga dhuna e drejtpërdrejtë në luftëra; në të kundërt, në vitin 2016 numri i të gjitha vdekjeve të lidhura me betejat në konfliktet që përfshinin të paktën një shtet ishte 87,432.

Rënia e numrit absolut të vdekjeve në betejë që tregon vdekjet globale të betejës në vit sipas rajonit të botës. Ka tre kulme të shënuara në vdekjet e luftës që atëherë: Lufta Koreane (fillimi i viteve 1950), Lufta e Vietnamit (rreth 1970) dhe luftërat Iran-Irak dhe Afganistan (1980). Kohët e fundit ka pasur një rritje të vdekjeve në beteja e nxitur nga konflikti në Lindjen e Mesme, veçanërisht në Siri, Irak dhe Afganistan. (https://ourworldindata.org/war-and-peace)

Do të ishte gabim të besohej se e kaluara ishte paqësore. Një arsye pse disa njerëz mund të kenë këtë përshtypje është se shumë nga konfliktet e së kaluarës shfaqen më pak të theksuara në kujtimet tona; ato thjesht harrohen.

 

Besimi Social

Besimi politik, thonë disa, është pjesë e një sindrome më të madhe të një botëkuptimi optimist. Lane (1959: 164) argumenton, “Besimi tek zyrtarët e zgjedhur shihet të jetë vetëm një shembull më specifik i besimit te njerëzimi”. Mbrojtësit e një lidhjeje midis dy llojeve të besimit pohojnë se performanca e fortë e qeverisë i bën njerëzit të ndihen më mirë për qeverinë dhe në fund të fundit më të gatshëm për të bashkëpunuar me njëri-tjetrin (Brehm dhe Rahn, 1997: 1008; Misztal, 1996: 198). Qytetarët pushojnë më lehtë kur kanë të bëjnë me të huajt nëse e dinë se qeveria do të zbatojë kontratat. Rahn et al. (1997: 24) argumentojnë se kur njerëzit i besojnë qeverisë së tyre, ata kanë më shumë gjasa të besojnë se mund të ndikojnë në të. Kjo ndjenjë në rritje e efikasitetit i bën njerëzit më të prirur të besojnë njëri-tjetrin.

Zmerli dhe Newton (2008: 707) gjejnë marrëdhënie të forta midis dy llojeve të besimit, duke argumentuar se “…sipas teorisë së kapitalit social besimi social dhe politik janë të lidhur ngushtë dhe mbështeten reciprokisht….Teoria ka prima facie besueshmëri dhe, si bazë propozim i sociologjisë politike që përpiqet të lidhë socialen me politiken, një pjesë e madhe e fuqisë teorike të mundshme.” Megjithatë, ata pranojnë se “pretendimi…ka mbështetje të dobët empirike”. Eric M. Uslaner, në Encyclopedia International of the Social & Behavioral Sciences (Botimi i dytë), 2015

Njerzimi dhe lufta

Ne jetojmë në një kohë në të cilën përballemi me shumë sfida globale, duke përfshirë katastrofën klimatike, zvogëlimin e biodiversitetit (për shkak të praktikave industriale ndërkombëtare), oqeanet e ndotura, përhapjen bërthamore dhe një pandemi në mbarë botën, vetëm për fillim.  Zgjidhjet realiste të pengesave me të cilat përballet njerëzimi do të kërkojnë bashkëpunim ndërkombëtar – i cili do të kërkojë miratimin e alternativave të qëndrueshme ndaj sistemeve mbizotëruese të konfliktit dhe luftës.

 Ndërsa konflikti dhe lufta kanë shkruar shumë nga historia moderne njerëzore, ato ofrojnë një tregim jo të plotë.  Dëshmitë antropologjike sugjerojnë se lufta nuk është e lindur për njerëzimin, siç detajohet në një artikull të fundit të Institutit të Pavarur të Medias (IMI) mbi këtë temë.  Më tej, lufta mund të ndalet me sukses dhe mund të parandalohet në të ardhmen kur shoqëritë të ndryshojnë kulturat dhe vlerat e tyre dhe të adoptojnë sisteme të qëllimshme të paqes, ose ato që tani quhen sisteme paqeje, kryesisht për shkak të punës së antropologut Douglas P. Fry.  Fry, një profesor dhe kryetar i departamentit të studimeve të paqes dhe konfliktit në Universitetin e Karolinës së Veriut në Greensboro, ka studiuar grupimet ekzistuese të shoqërive fqinje që nuk bëjnë luftë me njëra-tjetrën dhe se si funksionojnë për vite me radhë.  Këto sisteme paqeje ekzistojnë si në grupe më të vogla indigjene si fiset e pellgut të lumit Xingu të Epërm të Brazilit dhe Australianët Aborigjenë, ashtu edhe në shoqëritë më të mëdha, shembulli më i dukshëm modern është Bashkimi Evropian (BE) – një sistem paqeje që do të ishte supozuar i pamundur, madje qesharake, vetëm dekada para miratimit të saj.

 Fry thotë se sistemet e paqes si BE-ja demonstrojnë aftësinë e paqes për të eklipsuar sistemet e luftës.

 “Sot, ideja që kombet evropiane të bëjnë luftë me njëri-tjetrin është absurde,” thotë ai.  Fry vëren se njerëzit janë fleksibël dhe ndryshimet gjithëpërfshirëse në mënyrën se si operojmë janë rregulli dhe jo përjashtimi.

 Fry ishte një nga autorët kryesorë të një artikulli të botuar më 18 janar 2021, në revistën shkencore Nature me titull “Shoqëritë brenda sistemeve të paqes shmangin luftën dhe ndërtojnë marrëdhënie pozitive ndërgrupore”.  Ai ofron një perspektivë krahasuese antropologjike për të demonstruar jo vetëm se disa shoqëri njerëzore shmangin luftën, por gjithashtu se ekzistojnë sisteme shoqërore paqësore – dhe ato funksionojnë. (www.scientificamerican.com)

Realiteti

Jashtë realitetit historik dhe shkencor sot njerzimi përballet me katastrofa të mëdha në shumë aspekte: humane, ekonomike, politike, sociale, religjioze, luftarake, shtetërore, … etj.

Sepse  njerzimi nuk llogaritet vlerë humane dhe kapital social, por thjesht numër.

- Advertisement -spot_img

Më tepër

Të fundit